Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mountainbike tips

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• RS, komt van het stilstaan. Kunnen die dingen niet tegen
    ;-)
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• Zit er niet gewoon iets los? Want zo vaak gebeurt dit niet voor zover ik weet.
      Ik zou eerst even naar de winkel gaan voordat je straks meer sloopt.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Brandnetels... auw..
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• Brandt alleen een beetje joh. Of insmeren met de plant Weegbree, staat er meestal vlak naast.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

• http://www.nu.nl/achterklap/2033947/...overleden.html
            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Ha, die Cobraman;

Bikete ze ook mountain dan?
              Scherven brengen gelul.

Comment

• ben 1.96 110 kg dus trap bijna alles dwars af...zit nu in Portugal maar wil van de winter weer bij ons door de klei. dus schakelen als ik op de knoppen duw.... hart trap-as tot boven zijde zadel 870mm. Van lekker blubberen tot hier lekker in de bergen.......

Aldus onzer Montoya

Ik zou denken aan een goede hardtail met comfortabele voorvork die je kan uitzetten. Onderdelengroep kan bijvoorbeeld Shimano XT zijn of een goede SRAM variant.
                Er zijn merken genoeg die iets dergelijks leveren het hangt erg van je budget af.
                De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• sram en blubber vind ik anders een slechte combinatie............
                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• Budget: liefst < 1500€ maar als het nodig is voor "goed" (beter) spul 2000-3000€.

Ben zelf wel gek van Shimano XT, heeft tenslotte jaren prima gewerkt, achter vering hoeft niet, wil ik niet. Uitschakelbare voorvoork lijkt me lekker. Het formaat is toch best belangrijk, heb nu hier in Portugal een Crosswind 7.7 gekocht (140€ bij de makro) ziet er leuk uit, m'n spaanse buren dachten dat ik een top fiets had gekocht. Maar het wordt afzien om de komende 2 weken met dit ding door te brengen en met name omdat ik niet hoog genoeg kan zitten.

Dus in nederland voor het winter seizoen snel een nieuwe!

Nog ff een toevoeging, zomers fiets ik op de racefiets en tijdens de vakantie 3 weken op de mountainbike in Portugal (Portugezen kunnen niet rijden en met je mountainbike vlieg je iets makkelijker de berm in.)
                    In de winter meestal om de deur door de blubber, Mariënwaerdt en zo.
                    Last edited by Montoya; 26-07-09, 18:23.
                    Alleen als ie ijs en ijs koud is.

Comment

• Woog jij niet 110kg en dan op een kermisfiets van 140 euro?
                      Laat maar weten wanneer de koffietafel is ;-)

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik kan wel melden dat mijn Cube het nu na een jaar het nog perfect volgehouden heeft. Frame geeft geen krimp, alles doet het nog prima. Ik zou alleen achteraf gezien de standaard Suntour voorvork die erop zit wel inwisselen voor iets wat stijver veert (hij staat nu op max maar is me nog te zacht) maar dat heeft alles ermee te maken dat ik nogal zwaar ben en er dus veel gewicht op de voorvork drukt (104kg). Gelukkig kan ik hem wel locken en dan is het prima.

Ik denk dat jij met een wat duurdere Cube prima uit de voeten kunt.
                      Ben je zelfs voor 1000 euro klaar: http://www.bikeshopnijnsel.nl/index.php?module=producten&action=show&id=464&cpat h=160_161&cat=161

Voor jouw budget heb je zelfs achtervering erbij:
                      http://www.bikeshopnijnsel.nl/index.php?module=producten&action=show&id=834&cpat h=160_161&cat=161

Comment

• En dat hoeft ie dus niet, die achtervering. Wel lezen, Paco ;-) Dus de ervaringen met Cube zijn goed? Ik ken het merk helemaal niet, maar ze lijken aardige fietsen te maken.
                        ''Thank God for the internet experts''

Comment

• @Montoya, waar woon je in Portugal? (de ouders van mijn GF komen uit (en wonen in) een dorpje buiten Porto, vandaar de interesse)
                          Let's kick some ass and chew bubblegum...
                          ----------------------------------------------------------------------------
                          '71 Alfa Romeo Giulia Super
                          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                          '00 BMW E39 528iA Touring
                          '06 BMW Z4M Roadster
                          '96 BMW E36 328i trackracer
                          '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

• Cube is zeker niet gek, maar bij Giant kan je ook al gave dingen vinden.

XT shifters, remmen en voorderr. XTR achterderr en een voorvork van Fox voor 1599€. Iets over je budget maar wel meteen klaar om mee te gummen. :)
                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• heeft qua kleurstelling wel wat weg van de giant cadex III van weleer :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
                                @Montoya, waar woon je in Portugal? (de ouders van mijn GF komen uit (en wonen in) een dorpje buiten Porto, vandaar de interesse)
                                Albufeira, al 12 jaar elke zomer.

Comment

• Deze heeft het dus begeven:

En hier moet ik het dan ff mee doen (wel vakkundig gestript, verlichting verwijderd, standaard er af gesloopt...) en met m'n oude zadelpen want die is wat langer

Ik vind die Cube wel mooi en de prijs ook! maar waar vind ik de info over de maten, op m'n race fiets is hart trapas tot bovenzijde zadel 875mm en dat wil op op m'n MTB eigenlijk ook, dat kon bij m'n oude precies, dus ik zoek een echt hoog frame.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Montoya Bekijk bericht
                                    Die koffietafel van jou hé, serveren ze daar ook vlaai?
                                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Even serieus dan. Een hoog frame, prima onderdelen en niet teveel geld. Ik weet alleen niet of ze nog leverbaar zijn in XL.

http://www.centralbikes.nl/detail.php?product_id=683

De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Deze fiets heeft Patrick, die is er ERG tevreden over.

Haibike is een Duits merk, komt erg goed uit de tests voor zover ik begreep.

http://www.salden.nl/default.asp?pid...191&catid=3492

Comment

• Die koffietafel van jou hé, serveren ze daar ook vlaai?

Lol..."koffietafel" kennen alleen wij Limburgers op gummen vermoed ik zo, Tomstr :-). Lees: Begrafenisreceptie :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                                            Lol..."koffietafel" kennen alleen wij Limburgers op gummen vermoed ik zo, Tomstr :-). Lees: Begrafenisreceptie :-)
                                            Nee, dat kennen de Brabo's ook hoor. Heel wat nuttiger en heel wat zingevender dan het obligate plakje cake en slappe koffie dat in de rest van Nederland gebruikelijk is.

Groet
                                            GJ
                                            Last edited by GJ; 27-07-09, 22:48.

Comment

• De koffietafel kennen wij ook, en soms er ook gewoon een borreltje bij ;-)

Maar ff waarom deze:
                                              http://www.stevensbikes.de/2009/inde...g=en_US&cou=US

en niet deze:
                                              "Deze fiets heeft Patrick, die is er ERG tevreden over.

Haibike is een Duits merk, komt erg goed uit de tests voor zover ik begreep.

http://www.salden.nl/default.asp?pid...191&catid=3492

Het verschil: 5299€ / 1099€ = 4200€ !!!!!! mis ik hier iets????

Comment

• Heren kenners ;-)

ff terug naar de basis:
                                                wat zijn de belangrijkste onderdelen?

De groep:
                                                wat is de beste groep voor een MTB?

Remmen:
                                                V-brakes/of schijfremen (ik de hele winter in de blubber)?

Frame:
                                                waar vind ik de ballans tussen gewicht en stijfheid, wordt dat carbon/alu/staal?
                                                Dit staat los van juiste ergonomie dit wordt zoeken tussen de modellen.

De wielen:
                                                16" -18" - 20"?
                                                En moet ik nog zorgen voor een extra set velgen zodat ik de banden keuze af kan laten hangen van de tocht (veel zand of juist blubber)?

De rest: zadel-stuurpen e.d. vind ik wat minder belangrijk.

Zo moet er toch de ideale fiets uitkomen.

Comment

• Ik zou schijfremmen nemen, want blubber en V-brakes is een no-go.
                                                  En een goeie voorvork die je lekker strak kunt zetten (en locken uiteraard) omdat je zwaar bent. Goeie voorvorken zijn wel duur.

Verder XT-groepje lijkt me prima.

Comment

• Het verschil: 5299€ / 1099€ = 4200€ !!!!!! mis ik hier iets????
                                                    Kleine correctie: de 5299 is in Dollars.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Montoya Bekijk bericht
                                                      Heren kenners ;-)

ff terug naar de basis:
                                                      wat zijn de belangrijkste onderdelen?

De groep:
                                                      wat is de beste groep voor een MTB?

Dit ligt sterk aan het budget dat je kan en wil uitgeven. Shimano XT is al jaren een van de meest betrouwbare groepen op de markt. SRAM concurreert met de X.9 groep. Beiden zijn verkrijgbaar op fietsen in jouw segment dus het is niet nodig om naar een lagere afmontage te gaan.

Remmen:
                                                      V-brakes/of schijfremen (ik de hele winter in de blubber)?

Schijfremmen functioneren in de blubber wat beter, maar je blokjes zijn snel versleten als er eenmaal blubber opzit. Je kan ook magura's of goed afgestelde v-brakes nemen. In Nederland heb je bij normaal gebruik niet echt schijfremmen nodig ik raad mensen eerder aan om een goede clinic te volgen of op een andere manier goed te leren remmen voor ze overstappen naar complete downhill systemen.

Frame:
                                                      waar vind ik de ballans tussen gewicht en stijfheid, wordt dat carbon/alu/staal?
                                                      Dit staat los van juiste ergonomie dit wordt zoeken tussen de modellen.

Als je staal wilt in dit segment loop je tegen hetzelfde probleem aan als bij de racefietsen. Goed staal heet dedaccai, columbus, reynolds, true temper e.d. Dit zijn kostbare legeringen die je fiets nogal wat duurder(en zeldzamer) kunnen maken. Ik zou eerder een middenklasse aluminium frame adviseren omwille van de prijs/kwaliteit verhouding.

De wielen:
                                                      16" -18" - 20"?
                                                      En moet ik nog zorgen voor een extra set velgen zodat ik de banden keuze af kan laten hangen van de tocht (veel zand of juist blubber)?

Een extra set wielen hoeft niet duur te zijn, hou wel rekening met de aanschaf van een extra set schijven, snelspanners en een casette.

Zo moet er toch de ideale fiets uitkomen.
                                                      Genoeg informatie om keuze te maken? :-)
                                                      De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Die crosswind met de zadel-pen zo hoog gaat je je ballen kosten. Vraag is wanneer.

8-)

E

Comment

• Eerste de groep?
                                                          http://www.bikelevel.nl/site/complet...roep-disc.html 1499€
                                                          http://www.bikelevel.nl/site/complet...roep-disc.html 485€

Een erg groot verschil, de vraag blijft ff staan is dat 1000€ verschil waard?

Edit!!

Ik geef het op! ik heb net proberen de ideale fiets samen te stellen uit lossen componeten, maar dat geef ik op....enorme prijsverschillen!! en mij niet duidelijk waar dat dan in zit.

Ik denk dat ik een van de hierboven gegeven adviezen ga opvolgen en een "ook goed" complete MTB aan ga schaffen.
                                                          Last edited by Montoya; 29-07-09, 10:45.

Comment

• XTR heb je nooit echt nodig tenzij je voor het laagste gewicht of de wreedste look wil gaan. Een goed afgestelde en onderhouden SLX groep gaat je meerdan prima bevallen!
                                                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Murphmeister Bekijk bericht
                                                              Okay, dank voor de tip! Nieuwe fiets had ik eigenlijk niet aan gedacht.

Waarom de voorkeur voor deze fiets?
                                                              Op marktplaats weet je lang niet wat je koopt, in een fiets die op het eerste gezicht prettig rijdt kan een hoop achterstalling onderhoud zitten. Daarnaast heb je een goede nieuwe fiets als je heel even doorspaart.

De reden dat ik specifiek deze fiets link is omdat ie gericht is op beginnende mtb'ers en dat ie dicht in de buurt van je budget zit (én omdat ik bij centralbikes werk natuurlijk :-)).
                                                              De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Okay, bedankt. Interessante draad dit, ben dus niet de enige die wat start problemen heeft haha. En idd, hardlopen doe ik ook af en toe, maar erg saai. Heb veel motorcros (enduro) gedaan, MTB is de fietsvariant daarop dacht ik zo...

Dat je op marktplaats niet weet wat je koopt ben ik met je eens. Dan liever 150 euro meer en nieuw. Maar goed, waar houd het op? Daarbij ook nog een helm, kleren, handschoenen, schoenen ed...

Wordt er niet zonder klikschoenen, gewoon met je sportschoenen gereden? Of is dat helemaal niks? Vond het op de motor af en toe wel handig als ik een pootje kon uitsteken in de bocht ;-)...

Kwalitatief een goede fiets, voor weinig geld begrijp ik.

BTW, Salden zit bij ons in de buurt. Ga daar met pa ook even kijken denk ik.
                                                                Last edited by Murphmeister; 06-08-09, 10:44.
                                                                BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

• Op de MTB gebruik ik SPD op de racefiets Look.
                                                                  Ik zou niet zonder willen fietsen je moet ook aan je pendalen kunnen trekken.

Als ik nu toch aan een nieuwe fiets ga is SPD nog de standaard voor MTB???

Comment

Working...
                                                                  X