Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Je grootste klusblunders

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nee romantisch..., het is er gewoon nog een die van de ouderwetse kwaliteit is. Ik bestel de complete set voor 35 euro in Duitsland (ergens in Dresden), dan heb ik de schakelaar compleet met module, condensator, koolborstels en smoorspoelen. Dan kan de machine er weer een jaar of wat tegenaan. Tussentijds heb ik nog wel een reserve ergens liggen (Fermpje ofzo). Maar die Chinese ga ik wel bestellen, puur als vergelijking, ik ben benieuwd.
    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
    Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

• Enfin, de AEG doet gewoon weer wat ie moet, met de Duitse onderdelen.

Maar ander probleem deed zich voor, de Mazda klonk alsof de uitlaat begon te lekken. Ik was met de APK al op een slechte flens tussen midden en einddeel gewezen, maar die was nog gasdicht. Het bleek een scheur in de ingaande pijp van de einddemper te zijn, net naast de las.
      Gezien dat de flens al slecht was heb ik een midden en einddemper gekocht, met montagedelen er bij, budgetkwaliteit (prijs) met 3 jaar garantie bij een webshop waar ik al vaker uitlaatdelen besteld heb. Spul kwam netjes per koerier binnen en vandaag zou ik het even monteren, ja even...

Brug gereserveerd bij de DHZ garage, zwager mee en vrolijk aan de gang. Eerst even vergelijken onder de auto, oogt nagenoeg hetzelfde, "klopt die flens wel?, ja lijkt wel of ie iets korter is?, zal wel lukken" en de oude dus demonteren. De einddemper brak van de pijp dus dat scheelde wat vloekwerk.
      Toen de montage... de aansluiting van de kat op middendeel is met flenzen, net als middendeel op einddemper. Blijkt de flens onder een totaal verkeerde hoek te staan en de middendemper een paar centimeter korter. OK, krijgen de de flens van de oude einddemper misschien nog los? Niet dus, daar waren twee flenzen zo verrot en dun dat de vorige eigenaar ze maar aan elkaar heeft laten lassen (of de dealer want originele delen).
      Dus nieuwe middendemper paste niet, en de einddemper kon niet gemonteerd worden... Bellen, geen ad hoc oplossing, fotoos mailen ne wat of het origineel onderdeelnummer was. Ja mijnheer we hebben de goede geleverd, ik antwoorde met "Ja klopt alleen die past niet, ondanks jullie kenteken en VIN check, misschien productiefoutje?" Helaas alles duurde te lang, andere leveranciers konden niet leveren binnen een halve dag dus alternatieve oplossing.

In de oude pijp een iets dunnere pijp geschoven waarvan ook weer een stuk in de einddemper schuift, inzagen, klemmen, veel montagepasta en kit en de boel met alle oude delen, moeren en pakkingen nagenoeg gasdicht gekregen. Dik 3 uur bezig om de boel te regelen, bellen en een hoop irritatie en stoom uit mijn oren.

Beroerdste was dat we op 20 km van huis stonden, de brug weer vrij moest en we geen ander vervoer hadden... Zwaar k.. dus!

Nu afwachten wat er met de klacht gaat gebeuren, ik denk productiefout maar kan het niet van foto´s en tekeningen herleiden. Wat ik wel weet is dat de cross reference nummers overeenkomen en kloppen, zelfs nog even bij de dealer nagevraagd (die geen origineelnummers wilde geven onder het motto hier vragen en elders kopen, maar toch gekregen).

Comment

• Da's bijna net zoiets als een rechter stabilisatorstangetje in een "linker doosje".
        En dan sleutelen op zondag.. ;)
        Veritatis simplex oratio est

Comment

• Das geen ramp, die zijn bij de meeste auto's links en rechts gelijk... ;-)) (althans voor de Xantia´s, Yaris en Premacy)

Ik ben er inmiddels achter dat ze waarschijnlijk het voorste pijp en flens van een Premacy vanaf 06-2001 (mijne is van 03-2000) aan de middenpot hebben gelast, dus productiefoutje, morgen lengte nog even nameten en dan weet ik het zeker. De pot en de uitgaande pijp+flens zijn namelijk gelijk.

De oude versie is 1840 mm lang en de nieuwere 1780 mm en die 6 centimeter zit aan de voorkant. Tevens de oude een recht gemonteerde flens en de nieuwere een schuine. Tja Pools fabricaat kom ik nu achter. Maar goed, leverde wel een dag vol irritatie op, paar uur brughuur en nog steeds met een brakke uitlaat rondrijden. Volgende keer maar gewoon wat meer uitgeven en gewoon ophalen bij de plaatselijke uitlatenverkoper of automaterialenzaak.

Comment

• Mercedes niet he :)

Comment

• Mooi he. Sinds een maand of 2 hangen er weer gordijnen in huizen Kleintje. Althans; Raamdecoratie. Van die hippe Luxaflex dingen. Voor en achter. Achter is alleen iets van bijna 3 meter lang dus kon niet electrisch maar met een touwtje systeem. Heel hip en happening maar om de luxaflex naar boven te doen moet je soort van pompende bewegingen maken met touwtje. Naar beneden is touwtje naar links en dan gaan ze heel cool naar beneden. Die dingen zijn opgehangen aan gipsplaat. Speciale schroeven gebruikt. Mind you.... Dit alles laten doen. Ga niet zelf klussen. Deze ochtend is echter de hele constructie naar beneden gekomen. Dit terwijl mijn vrouw tijdens de installatie al riep dat dat toch helemaal niet blijft zitten.... En ik....Ik dacht alleen maar; Die winkel is al 100 jaar oud en ze zullen vast weten wat ze doen. 1-0 Voor Mw Kleintje dus. Foto's komen zo. Vrijdag komen ze kijken.

Comment

• Kleintje

Tja luxaflex. Dat hebben we hier ook hangen, en het leek GF een briljant idee om die vieze vette keuken lamellen even goed te reinigen met ovenreiniger. Het vuil ging er inderdaad goed af......maar ook de verf begon vervolgens op te lossen :-(
                Kon het domme wicht mooi nieuwe bestellen..
                Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Dat is niet zo fraai, Arjé... Kunst en vliegwerk is nu benodigd om ze nu weer blijvend hangend te krijgen.

Hier ook lamellen in de keuken en aan het raam langs het trapgat.
                  In de keuken worden die idd vettig, langs het trapgat zijn ze nauwelijks (iig met de stofzuiger) schoon te maken.

En dus een paar weken geleden de boel laten opmeten om een paar knappe, wasbare vouwgordijnen te kunnen bestellen.
                  Kost wat, heb je ook wat. Althans als ze blijven hangen waar ik gelukkig geheel zelf invloed op heb....:-)

Comment

• Hier ook net vouwgordijnen opgehangen in de keuken. Geen idee of die wasbaar zijn trouwens, maar ik denk het niet. Heb wel een verbod gekregen op spetteren in de keuken. :-)
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

• Ik neem aan dat die gipsplaat op balkjes vast zit. Om de 60 cm oid. Dus als je een lat neemt en die net zo breed en lang maakt als het huis van de luxaflex, zet je die lat vast op de balkjes waar de gipsplaat ook aan vast zit. Gewoon met goede houtschroeven. Daarna de Luxaflex op die lat schroeven. Dan kan je er waarschijnlijk aan gaan hangen. Wel lat netjes afwerken zodat het een deel van de behuizing lijkt. En een andere winkel opzoeken. Op gewoon zelf doen natuurlijk. Gaat echt nooit fout

Comment

• Leuke aanname.
                        Vanavond even kloppen om die beunhazen straks goed aan te kunnen sturen, Arjé...? ;-)

Comment

• Niet best! Mijn ouders hebben iets vergelijkbaars, maar dan met zware en-suite deuren midden in de woonkamer. Die blijken met een slechte , te korte bout te zijn bevestigd en nu zit t klem. Het heeft het 15 jaar volgehouden, DDWW.

Comment

• Ha, dat Kleintje;

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                            M.... Die dingen zijn opgehangen aan gipsplaat. Speciale schroeven gebruikt ....
                            Holle wand-pluggen ijken me minstens zo belangrijk bij montage op gipsplaat.
                            Scherven brengen gelul.

Comment

• Ho die Hans,

Kleintje kan met schroeven zomaar pluggen bedoelen. Kleintje wel.

Comment

• Maar wel taps geslepen holle wand pluggen en dan in de dag schroeven. Dat spreekt doorgaans voor zich, maar toch, ik meld het maar even.

En altijd van je af epibreren.
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Gewicht van de horizontale zonwering icm ruk en trekwerk om de lamellen omhoog te halen is teveel belasting voor het gipsplaatje.
                                  Houten rachel op maat in de dag maken, vastschroeven en klaar.

Comment

• Of gewoon keilbouten nemen, dat houdt wel wat gewicht
                                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                      Of gewoon keilbouten nemen, dat houdt wel wat gewicht
                                      En dan boor je de Luxaflexrail ook op tot M8? Blijft weinig van over...
                                      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Ik neem aan dat Kleintje graag wil dat het deze keer goed vast komt te zitten? Dan moet hij het gewoon zelf doen en een kruitschiethamer regelen en hem daarmee om de 5 cm vast nagelen. Om de 25 cm nog een chemische bout door de rail heen en het moet goed komen. Hij moet alleen wel even iemand regelen om filmpjes en foto's te maken terwijl hij bezig is.

Comment

• Ik heb nog wel een asbestosplaat liggen waar in geboord mag worden. Die kan mooi als versteviging dienen voor de gipsplaat.
                                          ''Thank God for the internet experts''

Comment

• Update: Er blijkt dus tijdens de val een schroef door de stof te zijn gegaan. Ben heel benieuwd wat de winkel gaat doen. Ze komen morgen ochtend. Opnieuw ophangen kan dus niet meer ivm beschadiging. Kunnen wel 2 elektrische hangen met een naadje in het midden...

Comment

• Altijd lastig idd.
                                              Ik vind wel dat die winkel zelf heeft bedacht dat die grote unit wel aan een plaatje gips kon hangen, terwijl ik dat zelf niet zou doen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Op grond van datgene wat kleintje hier schrijft vind ik dat ook. Zij maken de keuze om het daar aan op te hangen. Het zou hun sieren als ze zonder morren en zonder dat je er voor moet vechten je gelijk krijgt een ze het in orde maken. Inclusief vervanging van de kapotte zonwering.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AlexB Bekijk bericht
                                                  Ik neem aan dat die gipsplaat op balkjes vast zit. Om de 60 cm oid. Dus als je een lat neemt en die net zo breed en lang maakt als het huis van de luxaflex, zet je die lat vast op de balkjes waar de gipsplaat ook aan vast zit. Gewoon met goede houtschroeven. Daarna de Luxaflex op die lat schroeven.
                                                  Dit dus, heb je een speciaal sensortje voor die het hout achter gips (en metaal in muren) kan detecteren, gewoon bij de betere bouwmarkt te koop.
                                                  Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                                                    Op grond van datgene wat kleintje hier schrijft vind ik dat ook. Zij maken de keuze om het daar aan op te hangen. Het zou hun sieren als ze zonder morren en zonder dat je er voor moet vechten je gelijk krijgt een ze het in orde maken. Inclusief vervanging van de kapotte zonwering.
                                                    Nou ja. Ze zijn vanochtend langs geweest. Uiteraard nemen ze zonder problemen de beschadigde luxaflex terug en komen ze met of een extra versteviging of, en dat vond hij een beter idee, 2 elektrische. Moeten we wel wat bij betalen maar dat lijkt me logisch.

Comment

• Als die elektrische duurder zijn dan vind ik dat ook kloppen. Blijft staan dat ze het nooit zo hadden mogen adviseren en monteren. Kan gebeuren, gaat er om hoe het opgelost wordt.

Comment

• Ik zou dan weer 2 elektrische exemplaren geen oplossing vinden.
                                                        Het blijft niet goed vast zitten en er kan meer stuk gaan. Je hebt toch niet voor niets voor 2 manueel bediende gekozen?

Ik zou het zien als proberen weer wat extra te verkopen zodat er met die marge het geklungel gecompenseerd kan worden.

Comment

• ach jongens, kleintje krijgt zn geld nooit op, laat die gordijnenboer nog ff wat aan m verdienen ;)
                                                          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Working...
                                                          X