Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw huis

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuw huis

Ben bezig met een ander huis. Maar aan dat huis zitten wat zaken die 'minder' zijn. Het huis ligt afgelegen in het duingebied. Ben benieuwd naar ervaringsdeskundigen;

Géén aansluiting op riool maar IBA septic tanks die door het Hoogheemraadschap worden beheerd (kost niks).
    Geen waterleiding maar een eigen bron die duinwater uit de grond haalt.
    Geen kabelaansluiting, wel een telefoonaansluiting en een schotel aan de schoorsteen.
    Géén gasaansluiting, wel een eigen propaantank van 1000 liter die op 100 meter van het huis ligt. Huidige stookkosten uit de propaantank voor de hut ongeveer EUR 900 per jaar.

Afspraken met de PWN moeten nog worden gemaakt over de huur van PWN grond (1500m2). Dit kan een huurprijs zijn maar ook een erfpacht constructie. Koop is geen optie denk ik want PWN wil geen gronden verkopen. Het huis staat op een kavel van 1110m2 eigen grond. Maar omdat de kavel driehoekig is is het handig om die 1500m2 bij te huren zodat de kavel een stuk bruikbaarder wordt. De huidige eigenaar betaald voor de huur van de PWN grond EUR 600 per jaar. De PWN wil mij EUR 1500 in rekening brengen per jaar voor de grond. Dat lijkt niet extreem duur.

In de voortuin overweeg ik een driftplein aan te leggen ;-)

Waar moet ik rekening mee houden en wat zijn pros en cons?

Linkie: http://www.funda.nl/koop/egmond-aan-...htegalenpad-3/
    Last edited by Rutger; 30-10-12, 10:11.

LINKJE!?

Al een Bowler in bestelling?
    fka v164

Comment

Duitsers die een kuil in je voortuin graven en niet meer wegwillen ?

Extra kosten hondebrokken voor de roedel dobermans die je nodig hebt om die 5 vierkante kilometer te bewaken ?

PWN die na X jaar opeens prijs naar nivo Y brengt ?

Septic tanks die overlopen, stinken, lekken, opeens wel geld gaan kosten ?

Wel koele plek. 'k Zou 't doen.

Comment

Gaaf! Gewoon doen.

Al die dingen die je opnoemt zou ik allemaal voor lief nemen.

Mijn collega woont ook op een 'duin' in het Gooi en die hebben ook hun eigen waterput. Eén of twee keer per jaar schoonmaken is wel iets wat je even zou moeten navragen.

Hoe oud is die sceptic tank? Wat kost een nieuwe en is die dan ook voor rekening van 't hhrs? Dat zijn dingen die ik uit zou zoeken. Maar daar hoef je 't huis niet voor te laten staan. :)

Investeer in zaken als een warmtepomp (als dat mag) en zonneboiler. Dat zou je huis meer waard kunnen maken en de frequentie van propaan levering enorm terugbrengen. Maar 900 euro per jaar is niets. Is het huis goed geďsoleerd, of verwarmen en koken ze met elektriciteit? Ik zou kopieën de energie-gerelateerde rekeningen van de afgelopen 2 a 3 jaar opvragen voor de zekerheid. Dit is geen doorsnee huis en het kan geen kwaad om dat volledig inzichtelijk te hebben. Ze kunnen vanalles roepen. Ook moet je kijken naar je eigen comfort. Hoe leefden de huidige bewoners? Dat moet je even uitzoeken/inschatten.

Als de huidige eigenaar 600 betaalt aan PWN en jij bijna 1000 meer, dan zou ik toch onderhandelen met PWN ook al boeit 't bedrag je misschien niet. Misschien kom je er in 't midden uit. Je zou ook kunnen overwegen om een bod te doen op die 1500m2. Vooral omdat het kennelijk echt iets toevoegt. In je bod zou je dat soort zaken allemaal als voorbehoud kunnen opnemen, maar ik begrijp dat je er niet wakker van ligt, dus dan zou je ook expliciet kunnen noemen dat je een lager bod doet, omdat je de kostenstijgingen voor lief neemt.

Volgens mij ben je dom bezig als je dit laat schieten. Klinkt gewoon super.

Heb je er trouwens bereik met je mobiel?

Niets mis met een schotel. Mijn moeder heeft geloof ik iets van 5000 zenders. Wel een hoop gezeik om het op alle TV's in huis werkend te krijgen.

Je moet ervan uitgaan dat je er niet snel een glasvezel aansluiting zult hebben. Bij mijn moeder zou dat 6000 euro kosten en die woont niet eens in het buitengebied.
        Last edited by Dennis Cavallino; 30-10-12, 10:25.

Comment

Gaaf optrektje....

BBQ2013?

Comment

Wel gaaf, maar poeh wat een geld. Tenzij je cash betaald zit je wel met een dikke hypotheek opgezadeld in een dalende markt..
            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Dingen waar ik zelf een beetje mee zit;

1. Alleen internet via ADSL en beperkte bandbreedte waarschijnlijk door afgelegen ligging.
              2. De stookkosten zijn laag omdat de boswachter 400 meter verderop woont en bomen brengt die worden gerooid (zelf hakken op hakblok achter de schuur). Er ligt 25m2 stookhout achter de schuur. Als je stopt met de haard stoken nemen de stookkosten natuurlijk toe. Energierekeningen heb ik. Die kloppen.
              3. Het is echt afgelegen. Nu boeit mij dat persoonlijk niet zoveel maar ik weet niet hoe het voelt als mijn vrouw alleen thuis is (zij is afgelegen wonen gewend maar ik bedoel meer mijn eigen gevoel als ik wegga en haar alleen achterlaat). Hond heb ik over nagedacht (Cane Corso). Heeft ook nadelen.
              4. Hoeveel werk is het bijhouden van 2500m2 grond? Hij heeft zo'n loopmaaier maar ik denk dat ik lekker een zitmaaier koop ;-) Maar bladeren harken etc etc gaat ook tijd inzitten. Ik weet niet of het niet gewoon teveel werk is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                Wel gaaf, maar poeh wat een geld. Tenzij je cash betaald zit je wel met een dikke hypotheek opgezadeld in een dalende markt..
                Heb waardetaxatie uit laten voeren. Funda zijn vraagprijzen he? Geen verkoopprijzen ... Trust me, de waardetaxatie is een stuk lager.

Comment

Mijn moeder heeft iets meer grond, maar daar is één tuinman 2 dagen per week actief en de ander 1 dag per week. Daarnaast per seizoen nog een grote beurt met meerdere mannetjes.

Tuin is bij haar erg onderhoudsintensief. Het bestaat uit borders (1/4 schat ik), terrassen (1/4) en gras (1/4), de rest is oprit/grind/zwembad/vlonder/boomgaard e.d. Als je puur duin hebt als 'tuin', dan hoef je daar in feite niet veel mee te doen. Bos idem dito. Maar een siertuin kost je gewoon manuren. Ook een lap grond als jij voor ogen hebt kun je onderhoudsarm inrichten.

Een maatje van me sloeg daarin door, die heeft een hekel aan tuinieren. Die heeft een vrijstaand huis gekocht en wilde wel gras, maar geen gras maaien. Teveel werk, vond 'ie. Dus nam 'ie kunstgras. Eerlijk gezegd ziet dat er prachtig uit. Maar hij staat nu iedere vrijdagavond zijn tuin te stofzuigen...... :)

Zelf lijkt 't mij super om afgelegen te wonen, maar ik zou hetzelfde gevoel hebben als jij. Het is ook wel spannend. Ik denk dat je eraan kunt wennen. Goede voorzorgsmaatregelen nemen (goede sloten, camera's, goede intercom, sensoren op evt hekken, noodaggregaat, 'hotline' met de bewoonde wereld/buurman en natuurlijk een jachtgeweer. :)
                  Last edited by Dennis Cavallino; 30-10-12, 10:50.

Comment

Mooie stek, absoluut!
                    Maar ook wel wat moderniseringskosten.
                    Dat plafond, brrrrrr.....

Comment

Mooie plek en veel mogelijkheden met die hut, Rutger.
                      Die aansluitingen zou ik me niet zo druk om maken, dat werkt allemaal, alleen soms wat gedoe.
                      Zo'n waterpomp werkt perfect.

Van binnen moet je wel aan de slag, behalve als je zelf films wilt produceren daar. ;-)

Als jouw vriendin het geen probleem vindt om in zo'n afgelegen huis te wonen, moet jij je ook maar geen zorgen maken. Maar ik snap wel de twijfels uiteraard.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ow foto's. Heel anders dan ik had verwacht.

Dat wordt dus iedere week grasmaaien op je mini-trekker.

Inrichting niets meer aan doen, wordt vanzelf weer hip. Je zal 't wel leegtrekken denk. Prima basis om er een heel mooi huis van te maken dat weer past in deze tijd. Ik snap wel dat je hier verliefd op kunt worden.

Zo afgelegen is 't ook weer niet. Ga maar lekker onderhandelen!
                        Last edited by Dennis Cavallino; 30-10-12, 11:02.

Comment

CV ketel ook even op je begroting zetten. Die is afgeschreven.

Comment

Ligging is werkelijk prachtig natuurlijk.

Het huis zelf... hmmtja. Duidelijk altijd op z'n Hollands verbouwd: functioneel en 't mocht niet te veel kosten.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                              Ligging is werkelijk prachtig natuurlijk.

Het huis zelf... hmmtja. Duidelijk altijd op z'n Hollands verbouwd: functioneel en 't mocht niet te veel kosten.
                              Het was van origine een stropershuisje met +/- 50m2 woonoppervlak (de huidige woonkamer zat ook een slaapkamer/keuken in). Het is steeds uitgebouwd in de loop der jaren. Nu meet het huis +/- 180m2 woonoppervlak.

Ik ga het zelf ook weer verbouwen (denk niet vergroten, maar wellicht ook nog). Keuken moet open worden (muur in woonkamer doorbreken) met kookeiland richt woonkamer. D'r moet gestuct en geschilderd worden. Dat dak wat Harry noemt, da's wel grappig want dat ziet er op foto's echt niet uit en ik moest ook kotsen van de foto's, maar gek genoeg past het wél in de ruimte als je d'r in staat. Sterker nog, ik denk dat het heel erg lelijk wordt als je het strak zou trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                                Heb waardetaxatie uit laten voeren. Funda zijn vraagprijzen he? Geen verkoopprijzen ... Trust me, de waardetaxatie is een stuk lager.
                                Je spreekt tegen de man die een sigaar opsteekt wanneer de buurman zijn huis te koop zet voor een hoge vraagprijs he. :)

Het huis zelf vind ik niet meteen megegaaf, maar de ligging is fantastisch natuurlijk. Als je tegen Noord-Hollanders kan, dan. ;)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Internet via ADSL zou door afgelegen ligging inderdaad een probleem kunnen zijn, hebben huidige eigenaren geen ervaringsgetallen? Zelf kabel laten leggen is gezien al het gedoe (kabels en leidingen kan juridisch- en regeltechnisch in 'no-time' een
                                  aardig dossier worden, nog afgezien van de kosten) niet zonder meer een voor de hand liggend alternatief. En het wel of niet achteraf wonen willen is heel persoonlijk; dat ligt je of dat ligt je niet.

Comment

De verkopende partij doet moeilijk met onderhandelen. Dus goede kans dat het afketst. Ik ga in deze markt geen premiumprijzen betalen.

Comment

Buiten de keuken en de badkamer vind ik bv. de woonkamer heel acceptabel hoor. Mooie houten vloer, veel ruimte en veel licht.

Alsof je permanent op vakantie bent :-)
                                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Keuken, badkamer, alles opnieuw schilderen (kleurenschema wordt je niet echt vrolijk van), plavuizen eruit. Ben je toch zo weer een halve tot hele ton verder. Maar wel een erg gaaf huis op een geweldige lokatie. Maar idd de hoofdprijs.
                                        Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                          Keuken, badkamer, alles opnieuw schilderen (kleurenschema wordt je niet echt vrolijk van), plavuizen eruit. Ben je toch zo weer een halve tot hele ton verder. Maar wel een erg gaaf huis op een geweldige lokatie. Maar idd de hoofdprijs.
                                          Idd. We hebben +/- 70k begroot voor deze werkzaamheden. Ik kwam met doorrekenen op 50k uit maar heb mij te vaak misgerekend dus 40% opslag sindsdien zodat het niet tegenvalt.

Comment

Een halve ton ben je zo kwijt aan verbouwing ja, als 't niet het dubbele is, maar dit soort verkopers denken de parel van de eeuw aan te bieden. Zelf vinden ze 't wel mooi allemaal. Er zat eerst al een ton bovenop he en zo te zien staat 't pas 5 maanden te koop. Dus het besef is er al dat de hoofdprijs er niet in zit, maar ervaring leert dat je eenmaal te hoog begonnen, altijd lager uitkomt dan je verwacht had. Kans voor ome Rut dus, ook al denkt 'ie nu dat het onderhandelen niets wordt.

tipje: bied nadrukkelijk zónder voorbehoud van financiering (als dat kan), maar wees wel duidelijk dat je een goede prijs wilt betalen en je graag een tegenbod verwacht voor een bepaalde datum. Eenmaal een tegenbod, ben je in onderhandeling en kun je er met de zweep over tot ze ja zeggen.

Bied bijvoorbeeld ook onder voorbehoud van verbouwingsplannen en kostenramingen van aannemers. Dan snappen ze dat je druk aan 't rekenen bent en je de boel vrij serieus overhoop wilt gooien. Als de eigenaar dat niet snapt, dan is 't aan de makelaar om het ze goed duidelijk te maken.
                                            Last edited by Dennis Cavallino; 30-10-12, 11:56.

Comment

Gras en blad zou ik me geen zorgen over maken. Als je een gazonmaaier met opvangbak neemt zuigt die gelijk ook het blad op. Wat er daarna eventueel in de borders blijft liggen waait wel weg.
                                              Ik maai wekelijks een stukje dat een kleine 5 keer groter is, en dat kost me 6 a 7 uur.

Als je zorgt dat je tuin de juiste planten en bomen heeft kom je met 2 grote beurten per jaar een heel eind. En als je veel onkruiid hebt kun je altijd nog een mannetje een per 2 of 3 weken laten komen.

ADSL is natuurlijk geen glasvezel, maar ik red me er ook al jaren mee. Schotel: het mooiste is een TV met een ingebouwde satontvanger, en per TV heb je een abonnement nodig. Heb je dat eenmaal voor elkaar dan werkt dat prima, net als een kabelaansluiting.

IBA heb ik ook, valt eigenlijk niks aan te beheren en je hebt er verder geen last van. Wel even kijken of er een vergunning is die je toestaat te lozen in het grond- dan wel oppervlaktewater.

Een hond, liefst 2, (want meer lawaai) zou ik zeker nemen als je zo afgelegen zit. Niet voor de gezelligheid, maar het schrikt het gilde gewoon af, i.t.t. camera's en een alarm. Ik denk dat MdV daar wel wat rustiger van wordt. Dikke sloten e.d. heeft allemaal weinig zin, want omdat het zo afgelegen is kun je gewoon een raam in slaan om binnen te komen.

Verwacht trouwens niet te veel van wat een open haard met je gasrekening doet. Ik meen me te herinneren dat dat iets van 5% is, en dan moet je hem vaak aan hebben.

Het huis vind ik eigenlijk het minste ten opzichte van het perceel en de lokatie, die natuurlijk prachtig zijn. Daar kon je nog wel eens een hoop werk mee krijgen om dat een beetje voor elkaar te maken, maar dat zie je zelf ook al.
                                              Overigens vind ik 70K voorzichtig (understatement) geschat als ik zie wat je wil.

Groeten,
                                              Bats
                                              wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                              *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                              Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                              Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                              Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                              de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                              Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                              Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                Een halve ton ben je zo kwijt aan verbouwing ja, als 't niet het dubbele is, maar dit soort verkopers denken de parel van de eeuw aan te bieden. Zelf vinden ze 't wel mooi allemaal. Er zat eerst al een ton bovenop he en zo te zien staat 't pas 5 maanden te koop. Dus het besef is er al dat de hoofdprijs er niet in zit, maar ervaring leert dat je eenmaal te hoog begonnen, altijd lager uitkomt dan je verwacht had. Kans voor ome Rut dus, ook al denkt 'ie nu dat het onderhandelen niets wordt.

tipje: bied nadrukkelijk zónder voorbehoud van financiering (als dat kan), maar wees wel duidelijk dat je een goede prijs wilt betalen en je graag een tegenbod verwacht voor een bepaalde datum. Eenmaal een tegenbod, ben je in onderhandeling en kun je er met de zweep over tot ze ja zeggen.

Bied bijvoorbeeld ook onder voorbehoud van verbouwingsplannen en kostenramingen van aannemers. Dan snappen ze dat je druk aan 't rekenen bent en je de boel vrij serieus overhoop wilt gooien. Als de eigenaar dat niet snapt, dan is 't aan de makelaar om het ze goed duidelijk te maken.
                                                Heb zojuist eindbod gedaan, 710k en zoniet dan veel succes met de verkoop aan een andere sukkel. De eigenaar is 73 en woont hypotheekvrij en wil naar Spanje voor de helft van het jaar en een eenvoudig huisje kopen/huren. Heb voor de aankoop niet zoveel hypotheek nodig maar heb het bod onder de volgende voorbehouden uitgebracht;

1. Bouwkundig rapport welke geen gebreken vertoont.
                                                2. Positieve overeenstemming met de PWN voor het huren van de grond (max EUR 1500,- per jaar voor de volledige grondoppervlakte (1500m2).
                                                3. De kosten voor het verwijderen van de schuur bij de boomgaard zijn voor rekening van verkoper. (d'r staat nog een illegaal schuurtje op het terrein die de PWN wil zien verdwijnen, dit is niet de schuur naast de woning (die je kunt zien op de foto vanaf het bollenveld, de schuur naast de woning is +/- 20 a 25m2 groot)
                                                4. Dit bod wordt gedaan onder voorbehoud van financiering.
                                                5. De aanname dat de verstrekte gegevens mbt perceelgrootte, woonoppervlak en m3 inhoud van het pand correct zijn vermeld in de Funda advertentie.

Comment

@bats

Regenwater etc wordt direct in de grond afgevoerd.

IBA is dus prima. Ik kon er ook geen negatieve dingen over vinden anders dan dat je wat selectiever moet zijn met wat je door de plee spoelt ;-)

Een uurtje of anderhalf maaiwerk in de week is prima. Een keer in de maand wat groter onderhoud daar kan ik mij wel in berusten. Daarnaast kan de vrouw ook nog wel wat.

Openhaardopbrengst weet ik niet. Wat mij wel opviel was dat het de vorige keer toen ik er op donderdagochtend was behaaglijk warm was in de woonkamer met alleen wat blokken in de haard. CV en vloerverwarming stonden uit en het was buiten 8 graden.

Comment

bats, 7 uur per week op de grasmaaier, serieus? Daar zou ik gek van worden. :)
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Of juist heel ontspannen, muziekje erbij enzo. Het hoeft natuurlijk niet in één keer te gebeuren.

@ Rutger,
                                                      Gaaf! Ik ben wel benieuwd hoe je dat met internetaansluiting gaat oplossen.
                                                      De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                                                        Regenwater etc wordt direct in de grond afgevoerd.

IBA is dus prima. Ik kon er ook geen negatieve dingen over vinden anders dan dat je wat selectiever moet zijn met wat je door de plee spoelt
                                                        Regenwater snap ik, maar de IBA tank moet zijn water (geen regenwater!) ook kwijt. Dat doe je met een pomp die het water in het oppervlaktewater dumpt, of in het grondwater pompt. Precies daarvoor heb je een vergunning nodig en die wil je wel even gezien hebben. Het is een drama om een eventuele nieuwe vergunning te krijgen.
                                                        Groeten,
                                                        Bats
                                                        wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                                        Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                                        Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                                        Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                                        Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                                        Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                          bats, 7 uur per week op de grasmaaier, serieus? Daar zou ik gek van worden. :)
                                                          Ja, serieus. Tegenwoordig doe ik dat samen met mijn zoon van 9. Hij op de gazonmaaier en ik op de trekker en zijn we samen in iets minder dan vier uurtjes klaar. En ja, dat vind ik leuk. Kan ik ook niks aan doen.
                                                          Groeten,
                                                          Bats

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                                            ....Ik ben wel benieuwd hoe je dat met internetaansluiting gaat oplossen.
                                                            ADSL werkt ook gewoon hoor.
                                                            Ik zou me zoals eerder hier gezegd eerder zorgen maken over mobiel bereik.
                                                            Groeten,
                                                            Bats

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                                                              Regenwater snap ik, maar de IBA tank moet zijn water (geen regenwater!) ook kwijt. Dat doe je met een pomp die het water in het oppervlaktewater dumpt, of in het grondwater pompt. Precies daarvoor heb je een vergunning nodig en die wil je wel even gezien hebben. Het is een drama om een eventuele nieuwe vergunning te krijgen.
                                                              Groeten,
                                                              Bats
                                                              Helder, goeie tip. Ga ik navragen!

Comment

Prachtige locatie!
                                                                fka v164

Comment

Working...
                                                                X