Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Francofiele tips

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Francofiele tips

Komende week rijden we naar Frankrijk voor ongeveer 1 1/2 week vakantie. Doel was Normandië. Maar als ik de trend van de weersverwachting een beetje bekijk, blijft het daar koud & regenachtig.

En daar heb ik ECHT geen zin in.

Iemand alvast andere francofiele tips richting binnenland/oosten? Want daar is 't weer denk ik beter. Gezien de korte vakantieduur willen we niet dagenlang in de auto zitten. Dinsdagavond nog naar Noord-Frankrijk tuffen, woensdag nog een half dagje ofzo (dus zeg: maximaal 500 km ten zuiden van de lijn Arras-Luxemburg).
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Bij het woord francofiel moet ik eerder aan Spanje denken ;-)

Maarreuh, prettige vakantie btw....de rust zal je goed doen.
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Normandie blijft gewoon gaaf:
      * wargraves gaan bezoeken
      * Rouen als stad is mooi
      * De kuststroken zijn heel erg mooi - boven LeHavre met de krijtrotsen, onder Le Havre met het soort vergane glorie uit de dagen van weleer. Kijk hier eens op de Flickr, ander smijt ik er nog een paar op for good measure. Realiseer me dat er nu wel heel weinig op staan.
      Wargraves
      Zelfs met minder weer is het erg goed te doen. Je krijgt dan echt dat 'gevecht tegen de elementen' gevoel, waar ik persoonlijk wel van hou. Als je meer de zon opzoekt, is het natuurlijk een *bummer*.
      Rock on. RS.

Comment

Helemaal niet moeilijk brun.
        Gewoon wat rondrijden in de Jura of effe doorschieten naar de Bourgognestreek.
        Wijnboertjes bezoeken.
        Of onder het Lac Leman de Haut Savois in , wat leuke passen rijden, richting Morzine, genoeg te zien.
        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Jura? En dan jeugdvakantieherinneringen ophalen? En die hier alvast even memoreren - met veel campingleed enzo - en dan achteraf vergelijken? Daarvandaan kun je ook over de grens naar Klokkenland: mooie GT-route langs Le Locle en Neuchatel enz. (stond laatst nog als zodanig geadverteerd in de Carros).

Of anders Bourgondië. Natuurlijk altijd goed.

EDIT: verhip, die 55-plussers kunnen niet alleen hard rijden!
          Last edited by Dutch; 14-08-08, 20:46. Reden: afgetroefd door bejaarde
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Bourgondië voel ik ook wel voor. Als 't er een beetje redelijk weer is.

We willen een mix van kamperen en pension/hotel doen. Maar ik merk dat ik er na tien jaar Germania helemaal uit ben, qua Frankrijk-kennis. Hoe vind je een beetje leuk pensionnetje in F? Op de bonnefooi ergens stoppen? Wat is 'Zimmer frei' in het Frans? :-)

EDIT: of gewoon afhankelijk van het weer eerst in de Bourgogne beginnen en dan naar de kust? Trekt me ook wel.

Wat dat betreft hebben Freundin en ik wel een probleem. Zij is opgegroeid ten noorden van Chemnitz, in een golvend berggebied dat 's zomers bijna Italiaans aandoet (serieus, Sachsen heeft serieus mooie, Toscaans-achtige gebieden). Dus bij heuvels en kastelen denkt ze: duh, hebben we thuis ook. Ik wil zee. Maar ja, ik kom uit het ultraplatte Groningen, nog geen 30 km van de Dollard, en denk: duh, zee en eindeloze vergezichten hadden we vroeger genoeg. Ik wil bergen.

Lastig. :-)
            Last edited by brun; 14-08-08, 21:00.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dat wordt dus toch een dagje doorrijden naar de Côte d'Azur... :)

(O nee, daar ben je net geweest.)
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Brun, http://www.logis-de-france.fr/nl/index.htm

Veel plezier
                Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                  Bij het woord francofiel moet ik eerder aan Spanje denken ;-)
                  :) soms moet ik om je grapjes lachen.
                  "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                  Mattheüs 7:3-5
                  "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                  "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                  "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

Comment

Een beetje autoliefhebber moet toch ééns in zijn leven la Route des Crêtes (de weg van de toppen) gereden hebben:

Gewoon de TomTom op "Gerardmer" (mooi bergstadje met heerlijke restaurantjes) zetten en dan vanaf daar richting "Xonrupt Longemer" (heb ik 5x na moeten kijken omdat goed te spellen) aanhouden, krijg je vanzelf bordje "La Route des Crêtes".

Schitterende route over de toppen van de Franse Vogezen, oost Frankrijk, 250km onder Luxemburg.

Andere leuke stadje daar is La Bresse.

Ook kun je er la Grande Cascade (waterval) de Tendon vinden.

http://www.youtube.com/v/RJDHicTJfoY&hl=en&fs=1
                    Last edited by iOnline; 14-08-08, 21:58.
                    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Via de Bourgogne naar de Jura, zoals wij een tijdje terug hebben gedaan. Even Auxerre aandoen, door de Chablisstreek rijden en dan richting Haute-Comté/Jura. Arbois wijnroute rijden, naar Besançon (mooie stad). Komt allemaal goed.
                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

En terug via:

Comment

Maar de échte liefhebber tuft nog even door en pakt de Alpen:

http://www.youtube.com/watch?v=rZJpTJRpQhI

Comment

Brun,

Mooi weer en leuk sturen? De omgeving van Castellane!!!!

En dan overnachten in Grand Hotel Bain in Comps-sur-Artuby (Var). De eigenaar heeft een aantal leuke klassiekers.

Comment

Zijn er ook hotels in Frankrijk waar je met een gerust hart je sportauto cq klassieker kan parkeren ? Ik wil nog steeds een keer met de Cobra op vakantie maar met name de onzekerheid over waar en hoe te parkeren weerhoudt mij daarvan...
                              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Zijn er ook hotels in Frankrijk waar je met een gerust hart je sportauto cq klassieker kan parkeren ?

Die zijn er genoeg, maar of je welkom bent met een DAX ??? ;-)
                                Veritatis simplex oratio est

Comment

Zijn er ook hotels in Frankrijk waar je met een gerust hart je sportauto cq klassieker kan parkeren ? Ik wil nog steeds een keer met de Cobra op vakantie maar met name de onzekerheid over waar en hoe te parkeren weerhoudt mij daarvan...
                                  http://www.bas-rupts.com/SiteBasRupt.html

Vlak bij la Route des Crêtes, 2km van het bergmeer bij Gerardmer. Heerlijk eten in een restaurant met uitzicht op de bergen.

Die gare trapskelter van je kun je daar vast wel kwijt.

Comment

Da's toevallig ! in dat Hotel heb ik ook 2 dagen gezeten tijdens een Vogezentripje. Behalve goeie kamers ook een heerlijk restaurant. Schitterende omgeving, 2 uurtjes rijden vanaf Luxemburg.

Comment

Schop!

Bedankt voor de tips alvast, iedereen. Heel nuttig. En dat hotel in de Vogezen lijkt me ook wel errug gaaf.

Ander vraagje: vroeger, toen ik nog jong en slank was en per Interrail door ons continent zoefde, had ik een boekje 'kleine campings' van de ANWB. Daar stonden heel wat campings á la ferme in.

Was altijd raak. Dat je uitgehongerd op een godverlaten Frans stationnetje aankomt, waar slechts twee keer per dag een trein stopt (en dan alleen van maandag tot vrijdag). Bij 't uitstappen loop je bijna een vrouw omver die het perron aan 't bezemen is. Ze is van onbestemde, maar uiterst hoge leeftijd, en je weet niet wat je enger vindt: haar argwanende blik met één glazen oog, of de akelige grijns met nog één tand in haar mond. Dus maak je jezelf maar snel uit de voeten, je vriendin in sleeptouw. En met slechts een fles wijn in de rugzak als avondeten arriveer je op een klein boerencampinkje, waar de zon juist ondergaat boven de ver weg gelegen bergtoppen, zodat je in allerijl de tent opzet, de fles wijn ontkurkt en die als voorspel laat dienen voor een héle lange nacht (details doen niet terzake :-))

Goed. aangezien we dit jaar ook deels willen kamperen, zoek ik zo'n campinggidsje. Maar gisteren bij de ANWB-vestiging in Den Haag vond ik niets. Alleen dikke pillen met mega-campings erin, waar je in augustus gegarandeerd struikelt over de scheerlijnen, surfplanken en suffe Nederlanders.

Iemand tips?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Schop!

Bedankt voor de tips alvast, iedereen. Heel nuttig. En dat hotel in de Vogezen lijkt me ook wel errug gaaf.

Ander vraagje: vroeger, toen ik nog jong en slank was en per Interrail door ons continent zoefde, had ik een boekje 'kleine campings' van de ANWB. Daar stonden heel wat campings á la ferme in.

Was altijd raak. Dat je uitgehongerd op een godverlaten Frans stationnetje aankomt, waar slechts twee keer per dag een trein stopt (en dan alleen van maandag tot vrijdag). Bij 't uitstappen loop je bijna een vrouw omver die het perron aan 't bezemen is. Ze is van onbestemde, maar uiterst hoge leeftijd, en je weet niet wat je enger vindt: haar argwanende blik met één glazen oog, of de akelige grijns met nog één tand in haar mond. Dus maak je jezelf maar snel uit de voeten, je vriendin in sleeptouw. En met slechts een fles wijn in de rugzak als avondeten arriveer je op een klein boerencampinkje, waar de zon juist ondergaat boven de ver weg gelegen bergtoppen, zodat je in allerijl de tent opzet, de fles wijn ontkurkt en die als voorspel laat dienen voor een héle lange nacht (details doen niet terzake :-))

Goed. aangezien we dit jaar ook deels willen kamperen, zoek ik zo'n campinggidsje. Maar gisteren bij de ANWB-vestiging in Den Haag vond ik niets. Alleen dikke pillen met mega-campings erin, waar je in augustus gegarandeerd struikelt over de scheerlijnen, surfplanken en suffe Nederlanders.

Iemand tips?

Brun

Wij hebben wel zo'n gids. Lenen?

Comment

[QUOTE=Dutch;

Of anders Bourgondië. Natuurlijk altijd goed.

EDIT: verhip, die 55-plussers kunnen niet alleen hard rijden![/QUOTE]

Dus .....beste Dutch; jij had mij niet gekoppeld aan een Francofiele inslag?

Foutje man, serieus foutje :-)

Comment

Nee, beste Pa, ik had niet vermoed dat jij net een minuut eerder zo ongeveer dezelfde tips zou geven - en dus blijkbaar sneller typt dan ik.

Moet ik dan al mijn grappen uitleggen? :))

Comment

U heeft mail, of een PM in dit geval
                                              fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                Nee, beste Pa, ik had niet vermoed dat jij net een minuut eerder zo ongeveer dezelfde tips zou geven - en dus blijkbaar sneller typt dan ik.

Moet ik dan al mijn grappen uitleggen? :))
                                                Aan mij wel kennelijk ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                                  Brun

Wij hebben wel zo'n gids. Lenen?
                                                  Nou, als ik er morgen niet eentje in de boekhandel vind: graag!

Comment

Even met mijn gedachte terug naar La Douce France.
                                                    In 1959 met een Dodge met mijn pa en ma naar de Cote.
                                                    In ,59 wasdat best wel apart, heel de straat verklaarde ons voor gek.
                                                    Zo is het begonnen mijn francoliefe gevoel. Ontelbare malen mijn favo vakantieland geworden.

Comment

Mooi verhaal, Pa. Beetje kort. Maar mooi. :-)

Van Frankrijk weet ik echt véél te weinig. In de jaren tachtig zijn mijn ouders, mijn zus en ik er drie keer op vakantie geweest en ik vond dat erg gaaf. Maar voor de rest is mijn jeugd vooral doortrokken van vakanties in Scandinavië (met de Simca 1100, dat dan weer wel!) en Duitsland.

Het laatste land ken ik door en door, dat mag duidelijk zijn. Scandinavië is nog altijd een zwijmelonderwerp in huize Brun. Maar Frankrijk? Toen we in het voorjaar naar Monaco reden, besefte ik pas dat ik er al meer dan tien jaar niet meer was geweest. Terwijl het zo'n mooi land is.

Dus. Vanaf volgende week. Enter de verhalen over vouwwagens op de Péripherique, bellen-naar-oma-vanuit-telefooncellen-met-echo-op-de-lijn en elke avond de kortegolfradio op 't campingtafeltje om via de Wereldomroep de stand van de Tour de France te volgen. :-)

Comment

Ach, kort verhalen om deze tijd is wel wat logisch na wat knappe wijn.
                                                        Maar die verhalen over oma bellen in de telefooncel voor de camping hou je tegoed, okay?

Comment

Vroeger toen ik nog een klein menneke was ben ik met mijn ouders en mijn broer en zus op vakantie geweest in de Dordogne. Kan goed 20 jaar geleden zijn. Was de enige keer dat ik in Frankrijk op vakantie was.

Heeft toen veel indruk op me gemaakt. Schitterende omgeving, veel historie (Cro-Magnon, Lascaux), lekker rustig (tenminste waar wij zaten; het plaatsje Roufignac geloof ik. We hadden daar een afgelegen huis met een enorme lap grond er om heen. Daar heb ik op 12 jarige leeftijd voor het eerst auto gereden met pa op de passagiersstoel; ma bijna aan gereden).

Zou er best nog wel een keer naar terug willen gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                            Nou, als ik er morgen niet eentje in de boekhandel vind: graag!
                                                            Mijn edities zijn van 2002 en boerencampings 1998 :-)
                                                            fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                              Ach, kort verhalen om deze tijd is wel wat logisch na wat knappe wijn.
                                                              Maar die verhalen over oma bellen in de telefooncel voor de camping hou je tegoed, okay?
                                                              *tuut*
                                                              *tuuuuuut*
                                                              *tuuuuuuut*

"Met oma Brun."
                                                              "Oma? Ja moi!"
                                                              "Wat?" (... wat.... wat...)
                                                              "Met mij!"
                                                              "Ja!"
                                                              "Het is hier mooi weer en alles is goed!"
                                                              "Wat?" (... wat.... wat...)
                                                              "MOOI WEER! ALLES GOED!"
                                                              "Ja!" (... ja.... ja.... )
                                                              "En wie zit'n hier in n dörpke aan t meer!"
                                                              "Wat?" (... wat... wat...)
                                                              "N DÖRPKE AAN T MEER"
                                                              "Joa! Mooi man!"
                                                              "Ja!"
                                                              "Joa! Woar?" (... woar... woar.... woar...)
                                                              "JOA! IN LA MIGRAINE-AU-LAC!"
                                                              "Joa!" (... joa... joa... joa...)
                                                              "Dus! Moi Oma! Wie bel'n nog!"
                                                              "Joa! Moi hè!"(... hè... hè... hè.... hè.......)

Comment

Comment

Working...
                                                                X